İzmit Belediyesinden Kocaeli’de bir ilk daha!
Doğrudan temin mal alımları artık EKAP üzerinden yapılacak Şeffaf ve hesap verebilir yönetim anlayışını güçlendirmeyi sürdüren İzmit Belediyesi, Kocaeli’de bir ilke daha imza atarak tüm doğrudan temin mal alımlarını 1 Temmuz’dan itibaren EKAP üzerinden yapma kararı aldı.
İzmit Belediyesi, şeffaf ve hesap verebilir yerel yönetim anlayışına yeni bir halka daha ekliyor. Kocaeli’de bir ilke daha imza atan İzmit Belediyesi, 1 Temmuz itibariyle doğrudan temin yöntemiyle yapılacak tüm mal alımlarını Elektronik Kamu Alımları Platformu (EKAP) üzerinden gerçekleştirecek.
“DAHA ŞEFFAF, ADİL VE ETKİN”
İzmit Belediye Başkanı Fatma Kaplan Hürriyet, düzenlediği basın toplantısında önemli açıklamalarda bulundu. Görevdeki ikinci dönemlerinin ilk yılında daha etkin, şeffaf ve planlı bir yönetim anlayışıyla hareket ettiklerini vurgulayan Başkan Hürriyet, kamu kaynaklarının verimli kullanımı adına güçlü bir adım attıklarını söyledi. Fatma Başkan açıklamasında şu ifadeleri kullandı: Kamu kaynaklarını daha şeffaf, adil ve etkin şekilde kullanılması için kararlılıkla hep yeni adımlar atmaya çalışıyoruz. Bugün o yeni adımlardan bir tanesini açıklayacağız.
“ZORUNLULUĞUMUZ OLMADIĞI HALDE”
İnşallah bu işi de başarırsak İzmit Belediyesi Kocaeli’de yine ilkleri yapan bir belediye olacak. İzmit Belediyesinde 1 Temmuz’dan itibaren doğrudan temin yöntemi ile yapılan alımlarımızı bundan sonra Elektronik Kamu Alımları Platformu (EKAP) üzerinden yürüteceğiz. Yani bundan sonra 22d maddesine göre yaptığımız doğrudan temin alımlarımızı hiç mecbur olmadığımız halde tamamen kendi ekimizle aldığımız karar doğrultusunda EKAP üzerinden yapacağız.
“HER VATANDAŞIMIZ TAKİP EDEBİLECEK”
Doğrudan temin alımlarını içeren 22d maddesi en çok kullandığımız maddelerden bir tanesi. Bu maddeye göre ihtiyaçların ilan yapılmaksızın, teminat alınmaksızın, kanunun öngördüğü parasal sınırı aşmadan onay alınarak, piyasa araştırması yapılarak gerçekleştirilen satın alma biçimidir. Hiçbir şekilde ilan yapılması zorunluluğu yok. Tüm belediyelerin de yaptığı alımlar bu şekilde. İlan yapmıyorsunuz, teminat almıyorsunuz, kanunun öngördüğü parasal sınırın altında ise piyasa araştırması yaparak en az 3 teklif alınarak yapılan bir işlem. Biz ilan zorunluluğu olmamasına rağmen artık EKAP sistemine geçiyoruz. Böylelikle görünebilir, her vatandaşımızın rahatlıkla takip edebileceği bir noktaya taşıyoruz.
“ŞEFFAF VE SORGULANABİLİR”
Türk Bayrağının dalgalandığı her bölgedeki esnafın, tüzel kişinin, ticaret erbabının, herkesin görebileceği ve teklif verebileceği bir hale getirme kararı aldık. Çünkü İzmit Belediyesi olarak sadece hizmet üretmenin değil hizmeti nasıl ürettiğimizin de hesabını vermemiz gerektiğine inanıyoruz. Bundan sonra yapılacak doğrudan teminlerin EKAP üzerinden kayıt altına alınması aynı zamanda herkesin denetimine de açık olması anlamını taşıyor. Vatandaş kendi denetimini kendisi yapacak. Şeffaf ve sorgulanabilir bir sistem.
“HER KURUŞUN HESABINI VERİYORUZ”
Biz bu kararla birlikte harcadığımız her kuruşun hesabını daha açık bir şekilde verebilir olacağız. Belediye kaynaklarını daha verimli ve planlı kullanacağız. Müdürlüklerimizin alım süreçlerini daha stratejik yönetebileceğiz. Tedarikçi rekabetini arttırarak kaliteyi ve hizmet standartlarını da yükseltmeyi hedefliyoruz. Daha fazla tedarikçiyle daha uyguna daha kaliteli hizmeti, malı satın alarak belediyemizin kamu kaynaklarını daha sürdürülebilir şekilde kullanmak istiyoruz.
“73 MİLYON BÜTÇE FAZLASI VERDİK”
Biz vatandaşımıza olabildiğince öncelikle ücretsiz hizmet, mümkün olmuyorsa uygun ücretli hizmet veriyoruz. Yeri geldiğinde zararına yapıyoruz. Bu hizmetleri sürdürebilmemiz için belediyenin tüm kamu kaynağını tüm parasını doğru kullanması gerekiyor. Bu kaynağı doğru kullanarak tasarruf etmemiz gerekiyor ki hizmetler devam etsin. Ki biz bu yıl 73 milyon bütçe fazlası verdik. Doğrudan teminlerde yüzde 10 sınırını aşmadık. Ki seçim geçirdik, ek bütçe yapmadık, büyük rakamlar harcamadık, seçime 6 ay kala SGK’nın taşkın hacziyle mücadele ettik. Belediyenin kaynaklarının kilitlenmesine rağmen biz 2024 yılı bütçemizde 73 milyon bütçe fazlası verdik.
“BELEDİYEMİZE OLAN GÜVENİ ARTTIRMAK İSTİYORUZ”
Bütçemizi çok doğru kullandık. Buna rağmen daha iyi yönetmek için sorumluluk hissediyoruz. Her bir adım daha ileriye gitmeye, daha iyisini yapmaya çabalıyoruz. Doğrudan teminlerin EKAP sistemine girme fikri de buradan çıktı. Bütçelerimizi doğru kullansak da, doğrudan temin limitlerini aşmasak da, birçok belediye ile kıyasladığımızda çok daha şeffaf bir süreç işletmiş olsak da daha şeffafı daha iyisi mümkün. Bu sadece bir prosedür değişikliği değil, bu karar aynı zamanda İzmit Belediyesinin şeffaflık ilkesine, kamu kaynaklarına duyduğu saygıya ve etik belediyecilik anlayışına olan bağlılığının da açık bir göstergesidir. Bu adımı atarken hedefimiz çok net: Belediyemize olan güveni daha da güçlendirmek ve kurumsal hafızamızı geliştirmek.
“YARIN İÇİN DE ÇALIŞIYORUZ”
Ki vatandaşımız bize güveniyor. Sahada bunu görebiliyoruz. Onların gözlerindeki güven ve sevgiyi görüyoruz. Bu güveni arttırmak bizim görevimiz. Gelecek kuşaklara daha sağlam, daha itibarlı bir yönetim mirası bırakmak istiyoruz. Sadece bugün için değil yarın için de çalışıyoruz. İzmit’i hep birlikte geleceğe taşımak istiyoruz. Bu değişimle tüm çalışma arkadaşlarımızla birlikte aynı sorumluluk bilinciyle hareket ediyoruz. Her kuruşun hesabı 1 Temmuz’dan itibaren sistemde olacak. Ve İzmit halkının da vicdanında olacak.
“EKAP PRATİK VE HIZLI”
Gelecek şeffaflıkla, güvenle ve adaletle inşa edilir. Biz de bu yolda kararlılıkla ilerliyoruz. Arkadaşlarım gerekli eğitim süreçlerine başlayacak, broşür çalışmaları yapılacak, bizzat halkımıza esnafımıza giderek bu sistemi anlatacağız. Bu sisteme fiili olarak geçene kadar eğitim süreçlerini tamamlamış olacağız. EKAP sistemine kayıt olmak daha önceden zordu. Ama 18 Kasım 2024’ten itibaren protokoller, evrak yükleme, posta gönderme, sözleşme vs. gibi tüm zorlu detaylar kaldırıldı. Sistem çok ciddi şekilde kolaylaştırıldı. Vatandaş artık EKAP’a rahatlıkla zorunlu bilgilerini girerek kısa bir sürede kayıt olabilir.
“SİYASET CESURLARIN İŞİDİR”
EKAP pratik ve hızlı. Tüm Türkiye’den ulaşılabilir. Ayrıca bir de mobil uygulaması var. Telefondan teklif gönderilebiliyor. Bunun için personel görevlendirmemize gerek olmayacak, araçtan yakıt tasarrufu sağlamış olacağız. Ve tabi ki zaman kıymetli. Küçük esnafımız da bilsin diye kapı kapı gezeceğiz. Bilgilendirme için broşürler göndereceğiz, personelimiz aracılığıyla kayıtlarını yaptıracağız. Kendi personelimize eğitim vereceğiz. EKAP sisteminde hata payı da minimuma düşüyor. Kamu ihale kurumu denetimi altında olacak. Kendi sistemimizde kayıt aldığımız firmalara teklif gönderiyorduk. Sadece teklif gönderenler sonuçları görüyordu. Şimdi EKAP ile birlikte bu daha şeffaf hale gelecek. Bu kadar da cesuruz. Siyaset cesurların işidir.
“ACİL DURUMLAR ESKİ SİSTEMLE ÇÖZÜLECEK”
Sistemi tamamen uygulayana kadar ilk etapta belli bir oranda tutmaya çalışacağız. Acil alımlarda EKAP zaman kaybı yaşatabilir. Aracımız arıza verdiğinde hızlıca sanayiye götürüp tamir ettirmek zorundayız. Yoksa hizmet aksar. Hızlıca çözmemiz gereken acil durumlarda eski düzeni kullanacağız. Bu sistemi iyice entegre ettikten sonra EKAP oranını her yıl daha da yükseltmek istiyoruz. Yerel esnafımız sisteme kayıt olmak istemese bile kendilerinden teklif alacağız. Onların mağdur olmasını istemiyoruz. Eğer esnafımız daha uygun teklif verirse tabi ki hizmeti ondan alacağız.
“EKSTRA BİR BEDEL ÖDENMİYOR”
Derdimiz en uygun fiyata en kaliteli ürünü alabilmek. Tüm esnaflarımızdan ricamız EKAP kayıtlarını yaptırmaları. İhalelerde geçici teminat, kati teminat, sözleşme pulu, karar pulu, kik payı gibi yatırması gereken paralar oluyor. Ama doğrudan teminlerde bu bedeller alınmıyor. Sadece o ürüne teklif veriyor. Ekstradan hiçbir bedel yok. Bu sisteme geçiş sürecinde iyice hazırlanacağız. Türkiye’de az sayıda da olsa yapan belediyeler var ama Kocaeli’de ilk biz olacağız. Hayırlı ve uğurlu olsun.